Farfromthemaddingcrowd.reismee.nl

Vogelparadijs

Volgens de website van de Uganda Wildlife Authority komen er maar liefst 475 vogels voor in Kidepo Valley National Park. Dat maakt vogels kijken hier een boeiende, maar een ook best ingewikkelde bezigheid. Er staan bijvoorbeeld tientallen verschillende sunbirds* in de gids, waarvan heel veel er ongeveer hetzelfde uitzien. Het is dan ook bijna niet te doen om erachter te komen welke soort je net voorbij hebt zien vliegen. Was zijn kop nou donkerblauw of juist donkergroen? Eerlijk gezegd zien we soms vogels die volgens ons helemaal niet in de gids staan. We hebben stiekem het vermoeden dat het om een spannende nieuwe soort gaat. Geheel in de traditie van Linnaeus hebben we daar alvast een naam voor verzonnen: Nectarinia puffela corona. Om deze bijzondere soort van dichtbij te kunnen bestuderen, hebben we in Cincinnati in Noord-Amerika een ‘hummingbird feeder’ besteld. Als het goed is, kan deze ook gebruikt worden voor Afrikaanse sunbirds, die dan met hun kleine, kromme snaveltjes suikerwater uit de feeder komen halen.

Maar de feeder hangt nu al een tijdje in de tuin van Buffalo Base, en we hebben helaas nog geen enkele sunbird gezien. Misschien moeten we gewoon nog wat geduld hebben... In ieder geval nodigen we alle vogelaars, birdnerds en twitchers uit om naar dit vogelparadijs in Noord-Oeganda te komen. En wie weet laat de Nectarinia puffela corona zich dan opeens ook even zien.

* kolibrie-achtige vogeltjes

Suzanne

Vliegen er ook troglodytes mignons voorbij? Als ik in de buurt was, kwam ik zeker even de nectarinia puffela corona spotten.

Karin van Puffelen

Nee, troglodytetjes hebben we hier nog niet gezien. Maar die zijn misschien ook typisch Frans...

Wouter

Hey Karin & Vince, al helemaal geïnstalleerd op Buffalo Base? Ik zag in ieder geval al een mooie werkplek met waarschijnlijk een oude typemachine voorbij komen? En een mooie fotoshoot setting, alleen staan er volgens mij meer mensen achter de camera dan ervoor?
En hebben jullie al een beetje indruk gemaakt met jullie Swahili’s bij de locals?
Nog een mooie trip, werkze & geniet ze!!

Doingoood