Farfromthemaddingcrowd.reismee.nl

Back in the Madding Crowd

Onze ontdekkingsreis in het noord-oosten van Oeganda zit er alweer op. De afgelopen dagen zijn we langzaam vanaf Buffalo Base naar het zuiden gereden en onderweg hebben we nog twee traditionele dorpen bezocht. Om bij de Ik-stam te komen moesten we een klim maken van 2,5 uur, en we waren dan ook blij toen we eindelijk een groepje zingende kinderen op een rots in zicht kregen. Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt door Nakipelemoru, de grootste manyatta van Afrika. Van onze lokale gids, die vroeger geweldadige veediefstallen organiseerde, kregen we het ene sappige verhaal na het andere te horen... Ten slotte zijn we voor de laatste keer op safari gegaan. Daarbij hadden we natuurlijk gehoopt op een speculaire afsluiting, zoals een zonnebadende python, maar helaas bleef de score steken op een wrattenzwijn en een schildpad.

En nu zijn we weer terug in de hoofdstad Kampala, waar we vier weken geleden onze reis zijn begonnen. Intussen is hier iedereen in rep en roer door de discussie over de eventuele afschaffing van de presidentiële leeftijdslimiet. President Museveni, die sinds 1986 aan macht is, wil graag in 2021 weer graag meedoen aan de verkiezingen. Probleem is dat hij dan 77 jaar is en dat is officieel te oud voor een president. Zijn voorstel is nu om alvast even de grondwet aan te passen. Maar niet iedereen denkt daar zo makkelijk over. Dus gaan parlementariërs elkaar te lijf en staat de politie op scherp om in te grijpen bij protesten op straat. Kortom, we zijn Back in the Madding Crowd!

Als we morgen naar huis vertrekken, is dat niet alleen met heel veel leuke herinneringen, maar ook met een behoorlijke hoeveelheid teksten en beeldmateriaal. De komende tijd hebben we dus nog iets te doen: we zullen de laatste hand leggen aan de beschrijvingen van accommodaties en excursies, en we zullen de foto’s bewerken en de video’s monteren. O ja, en tussendoor gaan we voor het eerst sinds een maand een fietstochtje maken, een pizza eten met extra veel kaas, en een heerlijk warme douche nemen!

Mieke

Ontzettend leuk om alles te lezen lieve mensen.. ik houd me graag aanbevolen voor de pizza... enne hele goede reis terug! Bacioni!

Doingoood